•  

    Tokina AT-X 16-28mm f/2.8 Pro FX za Canon

    Tokina objektivi • Beograd • 12.08.2015 • Mladen Mitrinović
  

Tokina AT-X 16-28mm f/2.8 Pro FX

 

0002.jpg

Specifikacije:

  • Žižna daljina: 16-28 mm
  • Raspon otvora blende: F2.8-F22
  • Kontrukcija (elemenata/grupa): 15/13
  • Vidni ugao: 107° - 76°
  • Prečnik filtra: nema
  • Broj listića blende: 9
  • Maksimalno uvećanje: 1:5
  • Minimalna fokusna distanca: 28cm
  • Dimenzije: 8.99 x 13.34 cm
  • Težina: 950g

Tokina 16-28 2.8 je ultraširokogaoni objektiv namenjen fotoaparatima sa Full-Frame senzorom. Naravno, moguće ga je koristiti i na aparatima sa APS-C senzorom ali onda postaje klasičan širokougaoni objektiv žižne daljine 26-45mm. U kompletu dobijamo poklopce i uputstvo za upotrebu. Na žalost ne dobijamo torbicu za nošenje objektiva.

0007.jpg

Prednje staklo objektiva je konveksno i oko njega se nalazi integrisana zonerica.

0009.jpg

 

Bajonet je naravno metalni:

0010.jpg

Objektiv je prilično masivan i dimenzijama više podseća na tele objektive, ali to je posledica velikog otvora blende na vrlo širokog vidnog ugla koji ovaj objektiv omogućava.

0001.jpg

Objektiv poseduje skalu fokusne distance, a prelaz između autofokusa i ručnog fokusa se karakteristično za Tokina objektive vrši pomeranjem fokus prstena prema aparatu:

 

0004.jpg

 

Optičke karakteristike:

0008.jpg

Tokina 16-28 2.8 je pre svega namenjana profesionalcima a osnovna namena joj je fotografisanje arhitekture, enterijera kao i pejzaža. Na žalost kao i kod drugih sličnih objektiva (npr. Nikon 14-24 2.8) zbog veličine i konveksnosti prednjeg stakla nije moguće koristiti filtere.

Za početak ćemo da proverimo geometriju objektiva. Svi širokougaoni objektivi imaju izražene distorzije pa ni Tokina 16-28 nije izuzetak. Ipak te distorzije su u prihvatljivim granicama, na 16mm je izražena bačvasta distorzija koja se smanjuje kako povećavamo žićnu daljinu da bi na 28mm bila jedva primetna. Slede primeri na kojima je udaljenost objekta 1.5m:

 

16mm

d16mm.jpg

 

20mm

d20mm.jpg

 

24mm

d24mm.jpg

 

28mm

d28mm.jpg

 

Još jedna osobina karakteristična za širokougaone objektive je vinjetiranje. Pri najvećem otvoru blende od f/2.8 ono je najizraženije dok pritvaranjem blende opada i ekspozicija po kadru je ujednačenije. Slede primeri na 16mm i na 28mm:

 

16mm f/2.8

v16mm28.jpg

 

16mm f/5.6

v16mm56.jpg

 

28mm f/2.8

v28mm28.jpg

 

28mm f/5.6

v28mm56.jpg

 

Sada prelazimo na primere kojima ćemo proveriti oštrinu, rezoluciju i kontrast koji nam ovaj objektiv omogućava. Prvi primer je standardni test kadar za proveru oštrine pri fokusu "na blizu". Dakle, zid na udaljenosti 1.5m (kadrovi sa primera za distorzije):

 

100% kropovi iz centra kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)

zid-centar

 

100% kropovi iz ugla kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)

zid-ugao

 

Vidimo da je centralna oštrina odlična već na f/2.8 i na svim žižnim daljinama. Očekivano uglovi su mekani pri skroz otvorenoj blendi, dok pritvaranjem blende postaju oštriji. Hromatske aberacije su neznatne u uglovima kadra.

Sledeći test primer je na fokusnoj udaljenosti koja odgovara oznaci beskonačno na skali distance.

Test kadar na 16mm:

katedrala_kadar.jpg

 

100% kropovi iz centra kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)

katedrala-centar

 

100% kropovi sa ivice kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)

katedrala-ivica

 

Poslednji test primer je takođe pri fokusu na beskonačno:


Test kadar na 16mm:

grad_kadar.jpg

 

100% kropovi iz centra kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)

grad-centar

 

100% kropovi sa ivice kadra (kliknuti na sliku za 100% uvećanje):

(RAW format, Adobe ACR konverzija, default podešavanja)

grad-ivica

Na osnovu prethodnih primera možemo reći da objektiv pruža izvanrednu rezoluciju i oštrinu u centru kadra, dok je na ivicama kadra zadovoljavajuća. Neznatne hromatske aberacije se javljaju na kontrastnim ivicama van centra kadra ali se mogu lako korigovati pri razvijanju raw fajlova.

Ponašanje objektiva kada imamo tačkaste izvore svetla na fotografijama ćemo proveriti na standardnom noćnom snimku. Proveru vršimo na 16mm i na 28mm.

 

Test kadar na 16mm

night16mm_kadar.jpg

 

100% krop pri blendi f/2.8:

night16mm28krop.jpg

 

100% krop pri blendi f/8:

night16mm8krop.jpg

 

Test kadar na 28mm:

night28mm_kadar.jpg

 

100% krop pri blendi f/2.8:

night28mm28krop.jpg

 

100% krop pri blendi f/8:

night28mm8krop.jpg

 

Vidimo da Tokina odlično savladava tačkaste izvore svetla, bez pojave aberacija i bez neželjenih refleksija oko samih izvora svetla.

Sledi nekolicina primera koji ilustruju ponašanje ovog objektiva pri fotografisanju kako arhitekture, tako i nekih neobičnih kadrova kojem nam ultrširoki ugao omogućava. Takođe tu su i primeri u kontra svetlu. Svi primeri su fotografisani u RAW formatu, razvijeni u Adobe ACR konverteru sa standardnim podešavajima, bez uklanjanja hromatskih aberacija.

Veliki maksimalni otvor blende nam omogućava da čak i na 16mm možemo izolovati subjekt od pozadine:

16mm, f/2.8

primer1.jpg

 

100% krop

primer1krop.jpg

 

16mm f/2.8

primer3.jpg

 

100% krop

primer3krop.jpg

 

Pri fotografisanju arhitekture na najširem uglu očekivano dolazi do izobličenja:

16mm, f/5.6

primer4.jpg

 

100% kropovi:

primer4krop1.jpg

 

primer4krop2.jpg

 

Pri fotografisanju u kontra svetlu sa suncem koje se nalazi blizu ivice kadra ili u samom kadru dolazi do pojave flare-e tj. odsjaja na slici što je karakteristično za praktično sve objektive pa ovakve situacije treba izbegavati osim ako se odsjaji ne žele u kadru kao kreativan efekat.

16mm, sunce blizu ivice kadra

primer2.jpg

 

16mm, sunce na različitom položaju u kadru

flare16mm.jpg

 

28mm, sunce na različitom položaju u kadru

flare28mm.jpg

 

Za kraj testa možemo reći da je Tokina 16-28 2.8 izvrstan ultraširkougaoni objektiv koji uzimajući u obzir cenu predstavlja bestbuy na tržištu za one fotografe kojima je potreban i vrlo širok vidni ugao i veliki otvor blende. Omogućava odličnu oštrinu i rezoluciju u centru kadru i zadovoljavajući pri ivicama. Izrada je na najvišem mogućem nivou, kako po pitanju materijala tako i završne obrade i preciznosti spojeva.

 

Tekst i fotografije: Mladen Mitrinović

  
 
Tekst i slike su ekskluzivno vlasništvo autora testa ali i sajta fotodiskont.rs, a kopiranje, prevođenje ili distribucija dela ili celog testa je strogo zabranjeno bez prethodne pismene saglasnosti kako autora tako i sajta fotodiskont.rs. Tekst i slike su u neobrađenom obliku i preuzeti su sa sajta fotodiskont.rs

Review and images posted on this Web page are the property of fotodiskont.rs.Therefore, this Web page and any of its contents may not be copied, translated or distributed in any manner without the prior written permission of fotodiskont.rs.